Manualul de dezvoltare a propriei tale persoane

1. Invata sa iti placa de tine insuti.

Citez: “In clasa a patra am avut ca invataroare pe doamna Chun, si inca din prima zi de scoala puteam fi caracterizat prin ceva unic, insa  nu era un lucru de care sa  fiu mandru. Acest “caracter mic” mi-a produs multe traume si m-a stingherit multa vreme. Eram singurul baiat din clasa care avea par sub brat. Sa nu va inchipuiti insa ca parul de sub brat seamana cu un tufis,  dar era par si acest lucru era destul de rau. Fiind in clasa a patra, nu doream ca cineva sa stie despre acest lucru. Prima rugaciune de care imi amintesc a fost: ” Doamne nu ma lasa sa fac parte din echipa << fara tricou>> atunci cand jucam baschet, ci sa fiu ales in echipa << cu tricou >>”. Ori de cate ori imi ridicam mana in clasa imi acopeream cu cealalta mana locul respectiv.” …Am incheiat citatul…

      Poate va intrebati ce legatura are aceasta poveste a unui baietel de 10 ani  caruia ii crestea parul sub brat  cu supravietuirea in perioada de adolescenta. Legatura este simpla:  ceea ce ti se intampla in anii copilariei are o influenta foarte mare  asupa modului in care reusesti sa treci peste perioada  dintre 13 si 18 ani.  Ma refer la parerea care o ai despre identitatea ta si daca iti place sau nu de tine insuti.

Respectul scazut fata de sine afecteaza si persoana pe care tu o cunosti cel mai  bine : tu insuti.

      Unii oameni denumesc acest lucru cam asa: respect scazut fata de sine. Pretutindeni vedem oameni mai inteligenti, mai echilibrati, mai frumosi si mai talentati decat noi. Dar adevarul este ca majoritatea acestor oameni  sufera de o imagine  proasta de ei insusi. De asemenea, sunt convins ca respectul sczut fata de sine afecteaza si persoana pe care tu o cunosti cel mai bine: tu insuti.

       Conceptia si sentimentele pe care le ai fata de tine insuti vor determina  in mare masura  conceptia ta generala despre viata, daca te bucuri de ea, daca o consideri o aventura fascinanta  sau o consideri o nenorocire si crezi ca viata nu are nici o valoare. Apoi conceptia ta generala despre viata va  “colora”  toate relatiile tale cu parintii, rudele si alti oameni. Modul in care se poarta acesti oameni  cu tine te va aduce  la inceputul ciclului: comportarea lor va avea un efect extrem de mare asupra parerilor si sentimentelor tale despre  tine insuti.

       Tu este o minune, un unicat. Uneori iti este greu sa crezi  acest lucru, dar esti o capodopera. Nu mai este nimeni ca tine in intreaga lume si acest lucru te face deosebit. Este usor sa iti invingi complexele de inferioritate? Poti invata sa ai o parere buna despre tine in cateva lectii simple? Raspunsul este NU apasat.  Avem totusi o veste buna pentru tine. Iti poti crea identitatea proprie si poti  invata sa te placi pe tine insuti.

Pentru a reusi sa  faci asta  trebuie sa urmezi 2 pasi importanti  si anume:

a. Aseaza-L le Dumnezeu  pe primul loc in viata ta.

b. Traieste conform potentialului tau.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

2.Formarea unei imagini pozitive de sine.

         Daca semeni cu majoritatea oamenilor, atunci cea mai mare parte a vietii tale de pana acum a fost dominata de o imagine proasta despre tine insuti.  Nimanui nu-i place sa recunoasca  faptul ca nu este perfect.  Din acest motiv ne ascundem in spatele unei masti fie de superioritate, fie de inferioritate,  incercand sa ascundem realitatea sentimentului nostru ca suntem ratati.

          Dorim sa avem popularitate, putere si succes cu pretul compromiterii principiilor noastre adevarate. Pentru ca nu ne place intotdeauna de noi insine, ne este greu sa-i iubim si sa-i acceptam pe ceilalti.  Avem tendinta de a barfi sau de a ne compara cu ceilalti, incercand sa ne prezentam fie inferiori, fie superiori prietenilor nostri. Exista oameni  care in exterior  par sa fie foarte echilibrati si plini de succes, dar in interior nu au o imagine  prea buna despre ei insusi. Iata cateva tipuri de astfel de oameni:

  •  Omul care se lauda

  • Omul care se simte nesigur

  • Omul care doreste cu orice pret succesul

  • Omul care este usor de intimidat

  • Omul critic

  • Materialistul

  • Omul care traieste in promiscuitatea sexuala.

Daca nu esti atent, cercul complexului de inferioritate incepe sa-ti domine viata si lucrurile merg din ce in ce mai rau. Cercul vicios al complexului de inferioritate incepe atunci cand te indoiesti  de tine insuti. Cand ne uram pe noi insine, ne exprimam de cele mai multe ori sentimentele  printr-un comportament nepotrivit sau negativ. Cand respectul fata de noi insine devine tot mai scazut, vedem cum comportamentul devine  tot mai distructiv  si spirala continua.  In cele din urma s-ar putea sa recurgem la mijloace  de evadare negative – abuzul de droguri si alcool, fuga de acasa, promiscuitatea sexuala, tendintele suicidale, agresivitatea, mania.

   Deci incercati sa fiti cat mai constienti de ce decizi luati deoarece acele decizii hotarasc sensul vietii voastre.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Remarcabilul psiholog dr. James Dobson spune: “Frumusetea, inteligenta si banii sunt caracteristicile cele mai pretuite in societatea noastra.”In realitate, nici una dintre aceste trei “mari” caracteristici nu este rea sau pacatoasa, dar, atunci cand sunt asezate pe un piedestal de neatins, ele pot avea un efect devastator asupra imaginii de sine insusi. Le vom lua pe toate in rand si vom discuta despre ele .

a. Frumusetea

Nu iti voi spune sa nu te mai speli pe dinti sau sa nu mai folosesti deodorante! Cred ca trebuie sa faci tot ceea ce poti pentru a arata bine. Cu toate acestea presiunea  la care suntem supusi cu totii de a atinge perfectiunea frumusetii fizice este inspaimantatoare,  mai ales daca ne gandim ca 80% dintre adolescentii din societatea noastra nu sunt multumiti de felul in care arata. Mass-media promoveaza standarde nerezonabile in privinta infatisarii fizice, facandu-le de neatins pentru cei mai multi dintre noi . Cu toate acestea, milioane de oameni se straduiesc  sa arate ca cele mai in voga vedete de film, rock ori sex-simboluri. Reflecteaza insa la urmatoarele cuvinte: “Dumnezeu nu acorda atat de mare importanta  frumusetii fizice sau puterii. Societatea noastra are alte standarde. Lumea noastra este obsedata de frumusete  si de calitati.”

Crezi ca exagerez?Cine are parte de o mai mare  atentie:  un copilas cu chip frumos sau unul care nu este atat de frumos? Care fete sunt mai curtate de baieti: cele mai frumoase sau cele mai putin frumoase? Cine este seful clasei in liceu?Pentru cei mai multi dintre noi incapacitatea de a ne accepta infatisarea fizica are un efect devastator asupra respectului de sine. Problemele pe care ni le facem in privinta frumusetii apar timpuriu. Datorita faptului ca infatisarea fizica joaca un rol important in respectul de sine, este necesar sa intelegem  ca Dumnezeu nu se uita la infatisarea noastra exterioara. Tu nu vei deveni niciodata Mister Univers, insa conversatia pe care a purtat-o Dumnezeu cu Samuel iti aduce alinare. Dumnezeu ii spune lui Samuel  ca nu a ales pentru postul de rele al Ierusalimului  pe candidatul cel mai chipes. “Nu te uita la infatisarea  si inaltimea staturii lui, caci l-am lepadat.  Domnul nu se uita la ce se uita omul; omul se uita la ceea ce izbeste ochii, dar Domnul se uita la inima” ( 1 Samuel 16:7).

Din nefericire, foarte multi oameni isi dedica prea mult timp  si acorda prea multa atentie infatisarii lor exterioare si nu sunt interesati suficient de mult de frumusetea lor interioara. Cu toti cunoastem oameni care sunt uimitori de frumosi la exterior, dar mizerabili in interior. Cei mai atragatori oameni pe care ii cunosc  sunt cei  care si-au format o frumusete interioara care radiaza si care le produce  o deosebita frumusete exterioara.

b.Creierul

Citez:

“In copilarie, in cartierul meu era un baiat pe nume Tom pe care l-am poreclit “Albert, Marul Zburator”. Ii spuneam asa pentru ca avea o infatisare banala si note mici la scoala.  Spre rusinea mea trebuie sa recunosc ca am fost printre instigatorii folosirii acestei porecle. L-am numit Albert Marul Zburator in timpul scolii primare, al gimnaziului si chiar al liceului. Toti ne-am mirat ca Tom a terminat liceul, dar a reusit. Apoi s-a mutat din oras si nu am mai stiut nimic de el. Intr-o zi din senin, la noua ani dupa terminarea liceului, Tom mi-a telefonat sa-mi spuna ca va veni in oras in interes de serviciu si ca doreste sa ma invite la masa. Am stabilit ora si locul iar eu am ajuns primul la restaurant. O persoana cu alura unui director  de companie, radiind increderea in sine si inteligenta, s-a indreptat spre masa mea, m-a salutat si mi-a intins mana. Cu greu l-as fi putut recunoaste!  Cand ne-am asezat, l-am rugat pe Tom sa-mi spuna ce s-a mai intamplat cu viata lui.

Mi-a spus ca in tot acest timp parintii lui l-au comparat cu fratele lui mai mare care avea numai note de zece. Tom a presupus ca era urat si prost pentru ca toti ii spuneau acest lucru. Dupa absolvirea liceului s-a mutat in alta parte a Californiei. A urmat cursurile unui colegiu si, fara influentele negative din trecut, a avut note excelente.  Apoi a inceput sa participe la un club crestin din campus si in cele din urma si-a daruit viata lui Hristos. Tom a invatat ca in ochii lui Dumnezeu nu era nici prost, nici urat. Dumnezeu a crezut in el chiar si atunci cand nici el insusi nu credea. Tom a ajuns la universitate si a continuat studiile pentru doctorat. S-a casatorit cu o femeie frumoasa si are 2 copii grozavi.

                 Am plecat de la acel pranz cu emotii amestecate.  Eram entuziasmat ca Tom a devenit un om atat de implinit. Daca Tom a putut reusit, cu ajutorul lui Dumnezeu  oricine poate reusi.” inchei citatul .

                Te rog sa nu uiti niciodata ca parerea lui Dumnezeu  despre inteligenta este total diferita de cea a lumii.

   c.Banii

Pe un autocolant erau scrise aceste cuvinte: “Cel care are cele mai multe jucarii castiga”. Ce minciuna!  Mai multe jucarii, mai multi bani,  mai multe lucruri,  insa toate acestea nu aduc fericirea. De fapt ele accentueaza sentimentul de goliciune interioara. Nu vreau sa iti sugerez  sa locuiesti intr-o pestera, dar te indemn cu toata vigoarea sa evaluezi daca nu cumva iti formezi respectul fata de tine insuti pe temelia bogatiilor materiale.

Bogatia materiala pare a fi scopul multora  din jurul nostru si cei mai multi oameni “si-au vandut sufletul” pentru atotputernicul ban, mintind, inseland si furand pentru a ajunge cat mai sus pe scara financiara. Contrat parerii majoritatii, succesul nu se pronunta B-A-N-I.

In Matei 6:19-41 Isus are insa ceva de spus despre bogatia materiala. Finantele nu sunt un aspect periferic  al credintei noastre. Isus a vorbit de mult mai multe ori despre bani decat despre dragoste.  El a vorbit despre  credinta si daruire cand a spus: “Pentru ca unde este comoara voastra acolo e si inima voastra.”

Cuvintele lui Isus sunt pline de sens :”Nimeni nu poate sluji la doi stapani. Caci sau va ura pe unul si va iubi pe celalalt; sau va tine la unul si va nesocoti pe celalalt. Nu puteti sluji lui Dumnezeu si lui Mamona” (Matei 6:24).

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Numele meu este “Eu sunt”

Formarea unei imagini pozitive despre tine insuti este un proces care dureaza toata viata. Nu te trezesti intr-o dimineata spunandu-ti pur si simplu : “Cred ca am rezolvat problemele pentru tot restul vietii”. Este evident ca lucrurile nu stau asa. Cu cat iti poti construi mai repede o fundatie sanatoasa pentru dezvoltarea ta in viata si cu cat te lasi prins mai putin in capcanele minciunilor lumii cu atat vei fi mai fericit. Nu te poti lasa mereu macinat de trecutul tau, iar ingrijorarea cu privire la viitor nu va face decat sa te incurce. Fac deseori referire la poezia de mai jos , fiind scrisa  dintr-o perspectiva sanatoasa  asupra imaginii de ansamblu a vietii noastre :

 -Eu sunt-

Imi regretam trecutul

Si ma temeam de viitor…

Domnul mi-a vorbit dintr-o data:

“NUMELE MEU ESTE EU SUNT.”

A facut o pauza.

Am asteptat, El a continuat:

“Cand traiesti in trecut,

Cu greselile si regretele lui,

Este greu. Eu nu sunt acolo.

Numele Meu nu este “Am fost”.

Cand traiesti in viitor,

Cu problemele si temerile lui,

Este  greu. Eu nu sunt acolo.

Numele meu nu este “Voi fi”.

Cand traiesti in acest moment,

Nu este greu

Eu sunt aici.

Numele Meu este: Eu sunt”.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Presiunea Anturajului

Tu si eu simtim o extraordinar de puternica nevoie de a fi iubiti si acceptati de catre prieteni si familie, de fapt dorinta de a fi acceptati  este atat de puternica incat suntem dispusi sa facem aproape  orice pentru a fi acceptati de grup. Presiunea anturajului este  forta responsabila de cele mai mari probleme din viata.

      Citez: “Janet era nou-venita in scoala. Avea doar 16 ani si isi dorea atat de mult sa fie primita in grupul celor considerati populari in scoala, insa grupul nu a acceptat-o. Lui Janet nu-i placea cum arata si intotdeauna pierdea cand incerca jocul comparatiei. In consecinta a inceput sa frecventeze alt grup mai “salbatic” decat cele in care era obisnuita pana atunci si s-a dus la una dintre petrecerile lor. S-a imbatat si nu a mai realizat ce se intampla cu ea. Dupa cateva pahare in plus,  nu-si mai putea controla emotiile si procesul de luare a deciziilor incepuse sa ii fie afectat. Un baiat de care ii placea a inceput sa filtreze cu ea. Au inceput sa se sarute  si el a convins-o sa mearga intr-un dormitor alaturat. Janet isi dorea atat de mult sa fie iubita acelui baiat  incat i-a permis sa aibe relatii sexuale cu ea. A fost prima oara pentru ea. Dupa sase luni, Janet era gravida.”

    Nu te amagi singur. Presiunea anturajului este extrem de puternica. Presiunea de a face compromisuri si de a te conforma  pentru a apartine unui grup  si de a fi acceptat  de ceilalti te va forta sa iei  cateva decizii grele. Apostolul Pavel  si-a descris sentimentele cele mai profunde prin urmatoarele cuvinte:

     “Caci nu stiu ce fac: nu fac ce vreau, ci fac ce urasc. Acum, daca fac ce nu vreau, marturisesc prin aceasta ca Legea este buna. Si atunci, nu mai sunt eu cel ce face lucrul acesta, ci pacatul care locuieste in mine. Stiu, intr-adevar, ca nimic bun nu locuieste in mine, adica in firea mea pamanteasca, pentru ca, ce-i drept, am vointa sa fac binele, dar n-am putere sa-l fac. Caci binele pe care vreau sa il fac, nu-l fac, ci raul pe care nu vreau sa-l fac, iese la iveala. Si daca fac ce nu vreau sa fac, nu mai sunt eu cel ce face  lucrul acesta,  ci pacatul care locuieste in mine.Gasesc deci, in mine legea aceasta: cand vreau sa fac binele, raul este lipit de mine. Fiindca, dupa inauntru meu imi place Legea lui Dumnezeu, dar vad in madularele mele o alta lege, care se lupta impotriva legii primite din mintea mea, si ma tine rob legii pacatului, care este in madularele mele. O nenorocitul de mine! Cine ma va izbavi de  acest trup de moarte? … Multumiri fie aduse  lui Dumnezeu, prin Isus Hristos, Domnul nostru!… Astfel, deci, cu mintea, eu slujesc legii lui Dumnezeu; dar cu firea pamanteasca, slujesc legii pacatului (Romani, 7:15-25)”.

    Lupta impotriva presiunii anturajului este o lupta  pe care o vei duce tot restul vietii. Niciodata nu va fi usor sa invingi presiunea de a-ti  compromite valorile pentru a fi acceptat  de un grup. Adultii lupta cu presiunea anturajului in fiecare zi.  Vreau sa spun ca presiunea anturajului  nu este un lucru de care  sa scapi atunci  cand vei imbatrani.

       Cu toate acestea, atunci cand iti dai seama ca respectul  de sine depinde de dragostea lui Dumnezeu, poti invinge in aceasta batalie. Realitatea ca vei lupta  impotriva presiunii  anturajului tot  restul vietii nu inseamna  ca nu o poti birui. Presiunea negativa  a anturajului  este un dusman  care poate fi invins.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Prietenii tai

Voi vorbi despre acest principiu  important, iar faptul ca vei deveni  asemenea prietenilor tai este o realitate. Gandeste-te  putin la doi sau trei prieteni ai tai cei mai buni. Gandeste-te la cate lucruri aveti in comun. Ai tendinta sa te imbraci ca ei, sa asculti acelasi gen de muzica si sa te atraga aceleasi preocupari si activitati.

           Desi nu iti face placere sa auzi acest adevar, eu ti-l spun: daca prieteni tai cei mai apropiati consuma droguri, exista sanse mari ca si tu sa consumi droguri. Daca prieteni tai duc o viata imorala, si tu te vei indrepta insprea aceeasi directie.  Devenim asemenea oamenilor  alaturi de care petrecem timpul  si care ne influenteaza.

       Citez:”Un baiat de 14 ani m-a intrebat  intr-o zi:

 -De ce se face atata caz de prieteni?

  -Tu ce crezi? L-am intrebat eu. S-a dus la tabla si a inceput sa scrie urmatoarele lucruri:

   -Prieteni mei ma infuenteaza in urmatoarele lucruri:

  • Modul in care gandesc despre mine insumi

  • Modul in care vorbesc

  • Modul in care ii evaluez pe parintii mei

  • Hainele lor ma influenteaza

  • Persoanelor acceptate sau nu in grup

  • Opiniilor mele despre profesori

  • Comportamentul meu

  • Petrecerile pe care le frecventez

  • Atitudinii fata de scoala

  • Bauturii si fumatului

  • Definirii binelui si raului

  • Importantei sau nu a spiritului de echipa

  • Frecventarii sa nu a bisericii

  • Chelturii banilor

  • Viitorul dupa scoala.

 Dupa ce a terminat de scris aceste  cincisprezece  concluzii pe tabla, l-am privit si i-am spus:

  -Cred ca ti-ai raspuns singur la intrebare.” Inchei citatul.

  Da-mi voie acuma sa iti pun o intrebre. ”Care este efectul prietenilor tai asupra ta: te incurajeaza la lucruri pozitive si contribuie la formarea unei  imagini sanatoase  despre tine  insuti?”  Numai tu poti raspunde cu toata onestitatea la aceasta intrebare in strafundul inimii tale. Dar nu subestima influenta prietenilor tai.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Fi diferit

In ochii lui Dumnezeu esti unic si esti deosebit. Poti indrazni sa fii diferit pentru ca esti iubit si acceptat de Cel care conteaza cel mai mult: Dumnezeu. Imi place traducerea lui J.B. Phillips  a versetului din Romani unde se spune : “Nu permite lumii din jurul tau sa te comprime cu tiparul ei; ci lasa-L pe Dumnezeu sa-ti remodeleze  gandirea pentru a putea demonstra in practica  faptul ca planul lui Dumnezeu pentru tine este bun, indeplineste toate cerintele si prin el vei ajunge la adevarata maturitate”.

             Cum ai putea sa te ridici asupra influentelor negative  ale presiunii anturajului?

Este simplu. Ia o hartie si un creion si scrie urmatoarele lucruri (eu dau doar un exemplu):
“La zece ani dupa terminarea scolii, imi va pasa sau doar imi voi aminti de:

– Fata sau baiatul cu haine mai bune decat ale mele?

           – Cel mai bun sportiv al scolii?

           – Cea mai frumoasa fata sau cel mai chipes baiat?

           – Cine avea masina cea mai frumoasa?

           – Numele celor cinci membrii din grupul care nu m-a acceptat?

           – Cine a patricitpat sau nu la cele mai dezmatate petreceri?”

   Cat de mare importanta vor  prezenta pentru tine toate acestea peste zece ani? Daca esti sincer cu tine insuti, iti vei da seama ca multe  din lucrurile  care te ingrijoreaza, acum  cand este vorba de acceptarea anturajului, nu vor mai avea nici o importanta peste cativa ani.

    Dumnezeu ne-a daruit astazi 24 de ore  ca sa ne traim viata din plin. Aceasta inseamna 1440 de minute sau 86.400 de secunde. Poti realiza multe in 1440 de minute pe zi. Sper ca iti vei analiza viata si mai sper ca te vei hotara sa nu urmezi multimea, ci vei indrazni sa fi diferit.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Sunt eu normal

Citez: ” Niste elevi de liceu  au facut o lista  cu cele mai dificile emotii pe care le simt adolescentii. Iata rezultatul: ingrijorarea, indispozitia, stresul, singuratatea, teama, depresia, anxietatea, mania, vinovatia, supararea.

                 O fata foarte inteligenta  din clasa a 10 -a a ridicat mana si a spus: Mi-ati facut autobiografia. Am ras cu totii, dar cu cat discutam mai mult, cu atat ne-am dat seama ca, pentru cei mai multi dintre oameni, anii adolescentei sunt  marcati  de emotii intense  care par a scapa deseori de sub control.” Am incheiat citatul.

               Cand emotiile  ne scapa de sub control,  unul dintre simptome este un respect scazut de sine. Sa fim onesti si sa recunoastem ca traim intr-o societate agitata, plina de presiuni si in care trebuie depuse eforturi  considerabile numai ca sa te mentii la nivelul de plutire. In timpul tranzitiei de la siguranta si lipsa de griji a copilariei la ritmul ucigator de viata care-l caracterizeaza pe adultul modern, stresul fizic, stresul scolar, stresul parintilor, stresul sexual, stresul presiunii anturajului,  stresul frecventarii bisericii si toate  celelalte cauze  de stres. Exista deci posibilitatea sa cedezi sub o presiunea atat de intensa. Presiunile vin din toate directiile.

Adolescentii se ingrijoreaza ca:

 – In timpul unui sarut lung  trebuie sa respire pe nas insa nasul ii se infuna chiar in acel moment.

 – Le miroase urat respiratia.

 – Nu esti sincer cu ei.

 – In cazul fetelor,  ca nu vor avea sani.

 – In cazul baietilor, ca vor avea sani.

 – In cazul baietilor, ca nu le va creste mustata.

 – In cazul fetelor, ca le va creste mustata.

 – Vor auzi toti cand vor fi la toaleta.

 – Usa de la baie nu se incuie sau ca va intra cineva cand vor fi acolo.

         La fel ca cei mai multi dintre oameni, exista momente cand aceeasi zi esti deprimat si esti in culmea fericirii. Cred ca este posibil sa fii teribil de suparat din cauza  unei relatii destramate si, peste doar cateva minute, sa fii complet  relaxat. Poti simti un profund  sentiment de vinovatie pentru o gresala cat de mica sau constiinta ta poate sa nu se simta deranjata nici atunci cand valorile ti-au fost compromise grav.

         Emotiile sunt creaturi ciudate.  Cand crezi ca ai reusit sa imblanzesti o anumita emotie, ea se aprinde mai tare ca inainte. Este posibil sa ai incredere in sentimentele si emotiile tale? De ce te porti asa cum te porti? Esti normal sau poate putin nebun?  Daca  acestea sunt intrebarile care te framanata, bine ai venit in lumea anilor adolescentei. Nimeni nu a spus ca va fi usor!

          Emotiile tale joaca un rol important in  concepitia ta despre viata. Dragii mei, viata  nu este intotdeauna  dreapta.  In viata fiecaruia dintre noi  vor exista momente dificile. Isus si-a incheiat cea mai extraordinara predica a Lui prin cuvintele:
“De aceea, pe oricine aude aceste cuvinte ale Mele, si le face, il voi asemana cu un om cu judecata, care si-a zidit casa pe stanca. A dat ploaia, au venit sivoaele, au suflat vanturile  si au batut in casa aceea, dar ea nu s-a prbusit , pentru ca avea temelia zidita pe stanca.  Insa ori si cine aude aceste cuvinte ale Mele,  si nu le face,  va fi asemanat cu un om nechibzuit, care si-a zidit casa pe nisip. A dat ploaia, au venit sivoaiele, au suflat vanturile, si au izbit in casa aceea. Ea s-a prabusit, si  prabusirea i-a fost mare. (Matei 7:24- 27).

       Cuvintele lui Isus  ne aduc aminte ca ploaia, vanturile si furtunile se abat aspura fiecarui om.  Important este cum ne pregatim pentru furtunile vietii. Tu hotaresti cum iti construiesti fundatia.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Patru principii importante

Iata patru principii pe care va trebui sa le respecti atunci cand vin presiunile pentru a impiedica prabusirea vietii tale:

  • Pastreaza-ti sanatatea

  • Formeaza-ti relatii semnificative

  • Ocupa-te de altii

  • Traieste-ti fiecare zi pe rand

1.Pastreaza-ti sanatatea.

        Oamenii care nu sunt sanatosi sunt de obicei nefericiti. Pentru a combate emotiile negative intense este important sa fii atent  la ce mananci, la pastrarea trupului tau in conditie fizica buna, la asigurarea unui program suficient de somn si de relaxare. Ce faci in aceste domenii? Atunci cand numai unul din acestea sufera o dezechilibrare, nu te mai poti bucura din plin de viata.

      Biblia ne aminteste ca trebuie sa ne pastram trupurile sanatoase, trupurile spiritoale: “Nu stiti ca trupul vostru  este Templul Duhului Sfant, care locuieste in voi, si pe care L-ati primit de la Dumnezeu? Si ca voi nu sunteti ai vostri? Caci ati fost cand ati fost cumparati cu un pret. Proslaviti, deci, pe Dumnezeu in trupul si in  duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu”.(1Corinteni 6:19-20)

     Trupul, mintea si spiritul tau sunt conectate, deci nu neglija nici un element daca vrei sa ramai sanatos.

2.Formeaza-ti relatii semnificative.

         Petrece cat mai mult timp in compania unor oameni alaturi de care este posibila stabilirea unei interactiuni pozitive, incurajatoare. Toti trebuie sa ne asumam  riscul unor relatii cat mai stranse. Un vechi proverb indian spune:”M-am plans ca nu am incaltaminte pana cand am intalnit unu  care nu avea picioare.”

       Biblia spune: “Multumiti lui Dumnezeu pentru toate lucrurile caci aceasta este voia lui Dumnezeu, in Cristos Isus, cu privire la voi”(1Tesaloniceni 5:18).

       In original , textul este “Multumiti lui Dumnezeu in toate lucrurile”, deci pentru toate lucrurile. Pare ridicol sa fim recunoscatori  pentru un lucru  dificil sau rau. Dar sensul poruncii biblice este sa fim recunoscatori in toate lucrurile, chiar si atunci cand suntem in cea mai dificila situatie sa putem gasi motive pentru  care sa-I multumim lui Dumnezeu. Numai practica ne poate perfectiona, deci cred ca este timpul sa-ti faci din multumire un obicei. Cea ce nu ne omoara ne fae mai puternici si ne calim.

3.Ocupa-te de altii.

          In lume exista doua tipuri  de oameni: cei egocentrici, preocupati excesiv de ei insisi si pentru care  doar persoana lor conteaza si cei care sunt preocupati de ceilalti oameni.  Gandeste-te un moment  la cei mai fericiti oameni pe care ii cunosti.Probabil ca sunt oameni preocupati  in mare masura de altii. Daca vrei sa fii fericit, fii o presoana interesata de binele altora. Fa-le servicii prietenilor si rudelor, complimenteaza-i pe ceilalti, fii disponibil sa slujesti altora, nu uita ca a-i asculta pe ceilalti inseamna a ii iubi.

4.Traieste-ti fiecare zi pe rand.

                Isus ne-a dat un sfat foarte important atunci cand ne-a spus : “Nu va ingrijorati, deci, de ziua de maine; caci de ziua de maine se va ingrijora de ea insasi. Ajunge zilei necazul ei.”(Matei 6:34).

               85% din lucrurile pentru care te  ingrijorezi nu se vor intampla niciodata.

               10% din lucrurile pentru care te ingrijorezi  nu se vor intampla fie  ca te ingrijorezi,  fie ca nu.

               5% din lucrurile pentru care  te ingrijorezi sunt legitime.

  Viata este prea scurta pentru  a te  ocupa de lucruri  marunte  si nu de minuni.

  Viata este prea scurta pentru a bombani tot timpul.

  Viata este prea scurta  pentru a-ti  pastra camera intr-o ordine perfecta tot timpul.

  Viata este  prea scurta  pentru a lasa sa treaca o zi  fara  sa imbratisezi pe cineva drag.

  Viata este  prea scurta  pentru a renunta la la studierea Bibliei si la rugaciunea pentru a te multumi cu putin  in domeniul spiritual.

About Gabriel

They all want to go to heaven... but nobody wants to die...
Acest articol a fost publicat în Dezvoltare Personala. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

