Carnea si impactul ei in organismul uman

carnitina-300x168

Un studiu de referinta din New England Journal of Medicine arata ca, colina din oua, carnea de pui, lactate si peste produc acelasi TMAO (N-oxid de trimetilamina) toxic ca si carnitina din carnea rosie, ceea ce ar putea ajuta la explicarea protectiei impotriva bolilor de inima bazate pe plante .

Mai devreme in acest an, o echipa de cercetare de la Cleveland Clinic a oferit o alta explicatie la motivul pentru care consumul de carne ar putea fi corelat cu mortalitatea (vezi de exemplu Studiile Harvard despre Carne si Mortalitate – Harvard’s Meat and Mortality Studies). Ei au notat ca “numeroase studii au sugerat o micsorare a riscului de boala aterosclerotica – (ucigasul nostru nr. 1) – la indivizii vegani si vegetarieni comparativ cu omnivorii”, dar reducerea ingerarii colesterolului si a grasimilor saturate din dieta s-ar putea sa nu spuna povestea intreaga. Cercetatorii au gasit ca la 24 de ore de la consumarea carnitinei – mancatul unui cotlet, ingerarea unui supliment cucarnitina – anumite bacterii intestinale metabolizeaza carnitina intr-o substanta toxica numita trimetilamina, care apoi este oxidata in ficat in TMAO, N-oxidul de trimetilamina, care apoi circula prin fluxul sanguin.

Felul in care stim ca este vorba de bacteriile intestinale este pentru ca daca dai oamenilor antibiotice pentru a anihila flora intestinala prietenoasa, aparent poti manca cate fripturi vrei fara sa faci TMAO, dar daca apoi astepti cateva saptamani pana se refac bacteriile intestinale, ai aceeasi problema.

Ce este asa de rau cu TMAO? Acesta pare sa sporeasca acumularea de colesterol in celulele inflamatorii din placile aterosclerotice ale arterelor, sporind riscul nostru de infarct, atac cerebral si moarte.

Ce face carnitina?

Este implicata in producerea de energie din mitocondrii (centralele energetice celulare). Enzima care utilizeaza carnitina pentru a ne ajuta sa ardem grasimea, carnitina palmitoil transferaza, este de fapt reglementata prin raspuns la stimul la circa 60% dintre cei ce mananca fara carne, ceea ce ar putea ajuta la explicarea motivului de ce aceia care au diete bazate pe plante tind sa fie mai subtiri.

Cum stai departe de carnitina? Ei bine, nu sunt nici un fel de cerinte de dieta; corpul nostru in mod normal face tot ceea ce avem nevoie. Problema este ca, corpurile altor animale fac si ele tot ceea ce au ele nevoie, deci cand mancam carnea lor, carnitina lor ajunge in intestinele noastre, unde bacteriile se infrupta din ea si rezulta TMAO.

Unele animale fac mai multa carnitina decat altele. Carnitina este concentrata in carnea rosie, si deci noile cercetari recomanda micsorarea consumului de carne rosie, si evitarea suplimentelor si bauturilor energizante continand carnitina.

Ceea ce totusi a ratat majoritatea rapoartelor media, este ca bacteriile intestinale pot transforma colina gasita in oua, carne de pui, peste, lactate si suplimentele cu lecitina in TMAO. Deci nu este o problema doar cu carnea rosie. Vestile bune sunt ca aceasta poate insemna o noua abordare pentru a preveni sau trata bolile de inima: “cea mai evidenta este limitarea ingerarii prin dieta a colinei”. Dar daca aceasta inseamna doar micsorarea consumului de oua, carne si lactate, “noua” abordare suna exact ca vechea abordare.

Spre deosebire de carnitina, avem nevoie de oarece cantitate de colina, asa ca veganii ar trebui sa fie ingrijorati de cantitatea modesta de colina pe care ei o capata din leguminoase, vegetale, cereale si fructe? Si aceeasi intrebare cu carnitina. Exista o mica cantitate de carnitina in fructe, legume si cereale. Desigur nu carnitina insasi trebuie sa ne ingrijoreze, ci TMAO-ul toxic, si poti da unui vegan o friptura fara a obtine o crestere brusca de TMAO. Literal. Cercetatorii au convins un vegan care adoptase dieta de mult timp sa manance o friptura de 250 g in numele stiintei. Veganul a preluat incarcatura de carnitina, dar nu a fost produsa o crestere de TMAO. Aparent veganii nu dezvolta in intestinele lor bacteriile producatoare de TMAO, si de ce ar face-o?

Este precum povestea prebiotica. Cand mancam multe fibre, selectam practic bacterii consumatoare de fibre, si unii dintre compusii pe care ele le fac din fibre sunt binefacatori, precum propionatul care pare sa aiba efecte anti-obezitate. Se pare ca daca mancam multe produse animale, am putea selecta bacterii consumatoare de astfel de produse, si unele dintre deseurile produse – precum trimetilamina – ar putea fi daunatoare.

carnea-rosie-300x225

Consumul regulat de carnuri rosii si procesate amplifica riscul de diabet cu aproape 50%

Diabetul este o boala metabolica ce este caracterizata prin nivel inalt de glucoza in sange, nivel cauzat de o rezistenta la efectele insulinei, de a introduce zaharul in celule si muschi pentru ca acesta sa fie utilizat drept combustibil. Ca atare, se crede in general despre diabet ca este cauzat de consumul excesiv de alimente zaharate si procesate, carbohidrati rapid eliberati ce ridica permanent nivelul glucozei din sange pana cand reactia noastra la insulina eliberata de pancreas devine tot mai ineficienta.
Ultimele cercetari indica faptul ca desi zaharurile din dieta joaca un rol in progresia diabetului, exista inca o sursa de hrana mai putin evidenta care sporeste dramatic riscul de a dezvolta aceasta boala care adesea este un ucigas tacut. O echipa de cercetare de la Universitatea din Singapore isi raporteaza descoperirile in JAMA (Journal of the American Medical Association), descoperiri ce demonstreaza o corelatie puternica intre consumul de carne rosie si procesata si riscul de a dezvolta diabet de tip 2 (T2DM).

Carnurile rosii si procesate favorizeaza tulburarea metabolica ce duce la un risc sporit de diabet

Studii anterioare au aratat o relatie cauzala intre consumul de carne rosie si riscul de dezvoltare a diabetului, dar acest studiu este primul care sa urmareasca schimbarile in consumul de carne rosie si procesata si riscul de a dezvolta diabetprin urmarirea a mai mult de 150 000 de barbati si femei timp de douazeci de ani. Studiul a urmarit dieta si schimbarile acesteia, inclusiv consumul de carne, printr-un chestionar detaliat administrat la fiecare patru ani. Acest chestionar a luat in considerare si factori ai stilului de viata precum nivelul de activitate, fumatul si greutatea corporala.

In timpul perioadei de monitorizare care a acoperit mai mult de 1,9 milioane de persoane/an pe intregul esantion, au fost diagnosticate 7 450 de noi cazuri de diabet. Cercetatorii au gasit ca atunci cand au fost comparati cu cei care nu au avut nici o schimbare a cantitatii de carne consumate, participantii al caror consum de carne a crescut cu mai mult de o jumatate de portie pe zi au avut un procent de risc cu 48% mai ridicat de a dezvolta diabet de tip 2 in timpul urmatorilor patru ani. Cei al caror consum de carne a coborat cu mai mult de o jumatate de portie pe zi au avut un risc cu 14% mai scazut de a dezvolta diabet de tip 2 in timpul intregii perioade de monitorizare.

Autorii studiului au concluzionat din observatiile facute ca “rezultatele noastre confirma robustetea asocierii dintre carnea rosie si T2DM si adauga dovezi suplimentare ca limitarea in timp a consumului de carne rosie confera beneficii prevenirii T2DM”. Exista volume de dovezi stiintifice care implica clar carnurile rosii si procesate ca avand risc semnificativ de dezvoltare a multor tipuri de cancere ale tractului digestiv. Riscul de a dezvolta diabet si multiplele complicatii ce ameninta viata pot fi acum adaugate acestei liste, furnizand inca un motiv de a reduce drastic sau chiar a elimina consumul de carne rosie.

Charlote Gerson fiica vestitului doctor Max Gerson, afirma chiar faptul ca de fapt colesterolul din orice produs de origine animala , se fixeaza pe receptorii celulelor blocand astfel insulina care functioneaza ca o cheie pentru acestia, sa “deschida” usa pentru zaharurile din sange. Acest lucru implica faptul ca nu numai carnea rosie este periculoasa ci orice fel de carne sau alt produs care provine de la vreun animal.

About Gabriel

They all want to go to heaven... but nobody wants to die...
Acest articol a fost publicat în Informatii Utile. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s